Møde i udvalget d. 23. februar 2021

15.   Høringssvar - Fastsættelse af sagsbehandlingsfrist på ansøgninger om støtte til køb af bil - servicelovens § 114  (B)

Sagsnr.: 330-2021-5338                 Dok.nr.: 330-2021-55956                                            Åbent
Kompetence: Forebyggelses- og Seniorudvalget
Beslutningstema
Forebyggelses og Seniorudvalget har i møde den 2. februar 2021 besluttet at fastsætte sagsbehandlingsfristen til 32 uger på ansøgninger om støtte til køb af bil; iht. Servicelovens §114. Derefter kan den sendes i høring i Ældreråd og Handicaprådet
Forslag til høringssvar udarbejdes af Omsorg, pleje og Aktivitetsgruppen og fremsender til medlemmer af Ældrerådet senest den 20. februar 2021.
Frist for afgivelse af høringssvar er den 28. februar 2021. Høringssvar bedes sendt til Sundhed og Omsorg (sikker e-mail) sundhedomsorg@slagelse.dk
Baggrund
På Hjælpemiddelområdet sagsbehandles ansøgninger om støtte til køb af bil samt tilskud til særlig indretning af bil i henhold til Servicelovens §114. Udvalget har senest den 7. september 2016 besluttet at fastholde en sagsbehandlingsfrist på max 18 uger.
I udvalgssagen er følgende vedtaget:
”Der træffes afgørelse senest 18 uger efter modtagelse af ansøgningen under forudsætning af, at der foreligger dokumentation for den nedsatte funktionsevne og kørselsbehov.”
I forbindelse med fastsættelsen af sagsbehandlingsfrister, er det vigtigt at præcisere, at tidsrammen gælder fra ansøgning til afgørelse. I den tidligere aftaletekst, er der taget forbehold for, at borger skal fremskaffe dokumentation for den nedsatte funktionsevne og kørselsbehov.
Status på nuværende sagsbehandlingstid
Den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist om at træffe afgørelse senest 18 uger efter modtagelse af ansøgningen er ikke mulig at overholde. Årsagen er, at der går mere end 18 uger med at indsamle og indhente de fornødne oplysninger og dokumentation fra borger og samarbejdspartnere.
Hjælpemiddelområdet har i de seneste 3 år (2018–2020) modtaget omkring 70 ansøgninger pr. år. En analyse af sagsbehandlingen ”fra borger har indgivet ansøgning til der er truffet en afgørelse i sagen” viser, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været godt 6 måneder.
Sagsbehandlingstider i andre kommuner
Hjælpemiddelområdet har endvidere undersøgt den politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist på tværs af 17 Sjællandske kommuner. Her er Slagelse Kommune den kommune, der har den korteste politisk fastsatte sagsbehandlingsfrist. Sagsbehandlingsfrister varierer mellem de enkelte kommuner. Den korteste frist findes i Greve- og Roskilde Kommune med 24 uger, og den længste frist er i Holbæk- og Faxe Kommune med hver 52 uger. I gennemsnit har de 16 andre kommuner i Region Sjælland en politisk fastsat behandlingsfrist på 37 uger.
Opgaver / skitseret proces for sagsbehandlingen
·         Ansøgning modtages og der sendes kvitteringsskrivelse
·         Samtale med borger (evt. hjemmebesøg, telefon, møde hos sagsbehandler)
·         Indhentelse af kørselsbehovsskema, spørgeskema, evt. arbejdsgivererklæring
·         Ganganalyse
·         Indhentelse af lægeoplysninger
·         Kørekort/ kørekortskrav
·         Forelægges evt. kommunens lægekonsulent
·         Evt. test af køreevner hos PTU
·         Afprøvning af bil/indretning i bil
·         Bevillingsmøde
·         Partshøring
·         Afgørelse
Stevns kommune har lavet et LEAN projekt, hvor de har regnet sig frem til, at det gennemsnitligt vil tage 26 uger fra en bilansøgning modtages, til den kan afgøres:
Fra modtaget ansøgning til borger indkaldes - 1 uge
Fra brev sendes, til mødet afholdes - 4 uger
Fra møde til supplerende oplysninger indhentes - 2 uger
Afventer svar fra fx læge, gangtest m.m. - 8 uger
Fra oplysninger modtages samles sagen og til partshøring - 4 uger
Borger har sagen i partshøring - 3 uger
Bilmøde + evt. afprøvning - 4 uger
I alt fra ansøgning modtages til borger har afgørelsen - 26 uger
Undersøgelsen fra Stevns Kommune viser et optimalt sagsbehandlingsforløb. Afhængig af hvor hurtigt samarbejdspartnere og borgere er til at afgive relevante svar og oplysninger, kan sagsbehandlingsforløbet tage længere tid. 
Retligt grundlag
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område:
§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.
Handlemuligheder
Udvalget kan godkende at sagsbehandlingsfristen ændres fra 18 til 32 uger på ansøgninger om støtte til køb af bil. jfr. servicelovens § 114 eller
Udvalget kan selv fastsætte en alternativ sagsbehandlingsfrist på bilområdet.
Vurdering
For at sikre at kommunen lever op til Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område er det afgørende, at der fastsættes en realistisk frist fra ansøgning til afgørelse.
Hvis en kommune ikke overholder tidsfristen, har borgeren mulighed for at klage. Derudover er det afgørende, at kommune og borger har en fælles forventning om, hvor lang tid en sagsbehandling som udgangspunkt tager.
Administrationen vurderer, at en ændring af den politiske fastsatte sagsbehandlingsfrist fra 18 til 32 uger vil være realistisk jf. det skitserede sagsbehandlingsforløb i denne sag. At ændre sagsbehandlingsfristen til 32 uger betyder ikke, at sager ikke kan afsluttes før, der er gået 32 uger. En sag afsluttes som udgangspunkt så hurtigt som muligt.
Administrationen vurderer, at en ændring af sagsbehandlingsfristen vil sikre en bedre forventningsafstemning i forhold til, hvad borgeren kan forvente.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Formanden for Ældrerådet indstiller,
1.    at Høringssvaret drøftes og godkendes for, at sendes til forvaltningen. Høringssvaret sættes på Ældrerådets hjemmeside.
Beslutning i Ældrerådet den 23. februar 2021:
Fraværende:  Connie Hyldal, Leif Jensen, Niels Jørgensen, Sonja Bruus Petersson
Høringssvaret tilrettes og godkendes og fremsendes til Forebyggelses og Seniorudvalget. Høringssvaret offentliggøres på Ældrerådets hjemmeside.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.